Nieuws

Plastuitje dan maar?

Het openbaar vervoer ligt 4 januari door een grote staking grotendeels plat. Hierdoor zullen er minder of geen streekbussen en regionale stoptreinen rijden. Waarom? Ron Lemmens sprak met Paula Verhoef, onderhandelaar FNV Streekvervoer namens de 12.000 vakbondsleden.

 

De werkroosters van buschauffeurs en treinpersoneel worden steeds krapper. Roosters waarin 4 uur achter elkaar moet worden gereden komen steeds vaker voor. Chauffeurs krijgen geen plaspauzes en moeten ‘verloren’ tijd inleveren op hun lunchkwartier, de volgende rit moet natuurlijk ook op tijd vertrekken. Volgens Paula Verhoef hebben de werkgevers ruim de tijd gehad om fatsoenlijke afspraken te maken.

 

Ook tijdens cao-onderhandelingen in de afgelopen maanden wilden ze geen afspraken maken over de hoge werkdruk van buschauffeurs. Ze wilden geen toezegging doen over fatsoenlijke pauzes of over tijd om passagiers goed van dienst te kunnen zijn. Ook een realistische loonsverhoging zat er niet in. Als er geen akkoord komt zal de volgende staking op 16 januari zijn!

 

Elke filedag loodsen Calvin Punter en Ron Lemmens je tussen 17:00 en 19:00 uur 'live' door de avondspits in Traffic Radio LIVE! Traffic Radio LIVE! is het enige radio programma op de Nederlandse radio waar het echt om de spits draait. Met de actuele verkeerssituatie, studiogasten, mobiliteitsnieuws en meningen van reizigers onderweg! Luister elke dag van 17:00 tot 19:00 uur naar Traffic Radio LIVE! via www.trafficradio.nl/player, TuneIn of www.onlineradio.nl

 

Ga terug